Eerste test / Abarth 695 Biposto: Straatracer

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Qua radicale ontwikkelingen werpt de Abarth 695 Biposto zich op als schoolvoorbeeld. De prijs is van ondergeschikt belang. Wat telt, is dat de gentleman driver zich een coureur waant aan het stuur.

Echte racers kunnen bij Abarth nog steeds terecht voor een Assetto Corse- versie. Wie echter al eens graag op circuit rijdt, maar niet noodzakelijk in competitieverband, kan voortaan opteren voor de Abarth 695 Biposto. De technische fiche ziet er alvast aanlokkelijk uit: een overvloed aan pk’s, een specifieke ophanging, een versterkt remsysteem, kuipstoelen en ga zo maar door. Kortom, alles wat je nodig hebt voor sportieve uitstapjes op het circuit. Toch ging de constructeur met schorpioenlogo deze keer nog een stap verder, door een zogenaamde dog ring-versnellingsbak (met klauwkoppelingen) te laten ontwerpen door Bacci, een specialist in competitietransmissies. U leest het goed: de 695 Biposto is op dit moment wellicht het enige seriemodel ter wereld dat kan worden uitgerust met een competitieversnellingsbak... en tal van andere technische verbeteringen, waarvoor Abarth een aardige optielijst heeft uitgedokterd. Minder mooi is de prijs van al dat fraais, want de rekening kan oplopen tot een wel erg gepeperde 70.000 euro. Slik...