Korte tests / Peugeot 508 Plug-in Hybrid 180 (2023) - nieuwe PHEV-instapversie

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De facelift van de Peugeot 508 introduceert een 180 pk sterke instap-PHEV. AutoGids doet de test.

Concept Peugeot 508 Hybrid 180

Na bijna vijf jaar carrière kreeg de tweede generatie van de Peugeot 508 een facelift, die de opkomende rimpels wat moet straktrekken. Het eerste wat in het oog springt, is het hertekende front, met een grillemotief dat doorloopt in de bumper. Centraal staat de leeuwenkop met links en rechts de dagrijlichten in de vorm van drie klauwsporen, die naadloos overvloeien in de slanke matrix-ledkoplampen.

De nieuwe ledlichten achteraan brengen hun eigen interpretatie van het drieklauwenthema. Binnen in de vernieuwde Peugeot 508 zorgen mooiere materialen voor een upgrade en is de pook van de automatische versnellingsbak vervangen door een in de console verzonken schakelaar, die is vergezeld van een selectieknop voor de verschillende rijmodi. Peugeot houdt vast aan de i-Cockpit met het kleine stuurwiel en het 12 duim grote instrumentendisplay dat boven het stuur uitpiept. Een digitaal cluster dat volledig kan worden aangepast en gepersonaliseerd.

Op de middenconsole blijft het aanraakscherm van 10 duim behouden, maar niet zonder een stevige update van de software, die niet alleen het aantal beschikbare diensten uitbreidt, maar ook het gebruiksgemak verbetert. Peugeot blijft ook trouw aan de zeven pianotoetsen onder het scherm die als shortcut naar de voornaamste functies dienen, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. En als je echt je handen niet van het stuurwiel wilt halen, zeg je gewoon ‘okay Peugeot’, gevolgd door je verzoek met betrekking tot de infotainmentfuncties.

Rijgedrag Peugeot 508 Hybrid 180

Onder de motorkap is keuze uit een benzine- of dieselmotor met 130 pk en drie plug-inhybrides met 180, 225 of 360 pk (in de snelle, vierwielaangedreven PSE-versie). Nieuw in het aanbod is deze 180 pk sterke plug-inhybride, die dezelfde 81 kW sterke elektromotor van de Plug-In Hybrid 225 koppelt aan een tot 150 pk toegeknepen versie van de 1.6 PureTech-benzinemotor.

Ondanks dat gereduceerde vermogen is de Peugeot 508 Plug-in Hybrid 180 geen pannenkoek. De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in minder dan 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u. De batterij van 12,4 kWh is voor beide versies identiek, en dus ook het beloofde WLTP-rijbereik (64 kilometer voor de berline).

De Peugeot 508 Plug-in Hybrid 180 vormt een interessante aanvulling van het gamma, hoewel de ‘klassieke’ motoren zonder stekker qua rijplezier ook hun mannetje blijven staan. Al is het maar vanwege hun 300 kilogram lagere gewicht… en hun lagere aanschafprijs, zeker nu de plug-inhybrides hun maximale fiscale voordelen kwijtgespeeld zijn. 

Verdict Peugeot 508 Hybrid 180

De Peugeot 508 blijft een interessant alternatief voor wie niet de Duitse toer op wil. Met als uitschieter de snelle (maar zware) PSE-topversie, maar ook de minder krachtige varianten bieden best wat rijplezier, en in die zin is de komst van de nieuwe instaphybride goed nieuws.