Korte tests / Mercedes GLC 400e 4Matic (2023) - altijd elektrisch?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Mercedes GLC is er nu ook als plug-inhybride 400e met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. AutoGids doet de test.

Concept Mercedes GLC 400e

Het gamma van de nieuwe Mercedes GLC, die sinds kort ook als wat slanker gelijnde Coupé te bestellen is, telt niet een, niet twee, maar liefst drie plug-inversies. Naast de GLC 300e en de GLC 300de heb je ook de Mercedes GLC 400e. De topversie van het PHEV-aanbod komt sowieso als sportief aangeklede AMG Line. Dan hebben we het onder meer over het specifieke radiatorrooster met miniatuursterretjes, over de standaard gemonteerde 19-duimvelgen en over zwarte in de plaats van verchroomde designdetails.

De plug-inhybride aandrijflijn is vergelijkbaar met die van de GLC 300e, want ook die van de Mercedes GLC 400e combineert een conventionele tweeliter-turbobenzine met een elektromotor van 100 kW (136 pk) en met een accupakket van 31,2 kWh. Maar het vermogen van die aan een negentrapsautomaat gehangen viercilinder wordt opgetrokken van 204 naar 252 pk, wat een systeemvermogen van 381 pk oplevert. Het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 650 Nm. Die power helpt deze SUV in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u en aan een topsnelheid van 237 km/u.

De Mercedes GLC 400e beschikt dus over batterijen met een capaciteit van 31,2 kWh, wat resulteert in een gemiddelde CO2-uitstoot van 18 g/km en in een elektrisch rijbereik van 118 kilometer. Je kan de plug-inhybride laden via een driefasige wisselstroomlader van 11 kW, maar je kan ook snelladen aan 60 kW (gelijkstroom). En dat is best handig onderweg, al kan je je wel de vraag stellen waarom je nog een zware en doorgaans werkloze benzinekrachtbron meezeult als je je vooral elektrisch verplaatst. Desgewenst rij je zelfs op de snelweg tot 140 km/u elektrisch.

Die flink uit de kluiten gewassen batterij knabbelt wel aan het laadvolume van de Mercedes GLC. De 400e beschikt over een kofferinhoud van 470 liter, met neergeklapte rugleuning van de achterbank heb je 1.520 liter aan stouwruimte. De laadvloer is wat hoger dan in de modellen met een klassieke verbrandingsmotor, maar hij ligt wel vlak – zodat je ook grotere spullen makkelijk kan transporteren.

Rijgedrag Mercedes GLC 400e

Net zoals de andere stekkerhybrides wordt ook de Mercedes GLC 400e 4Matic standaard aangeboden met luchtvering op de achteras, die alle zeilen moet bijzetten om het extra gewicht op de achteras in het gareel te houden. Dat lukt niet helemaal, want bij het nemen van verkeersdrempels en het rijden over pokdalig asfalt gaat de achterzijde alsnog aan het pompen. Ook bij het betere bochtenwerk en onder het remmen voel je dat je met 2,5 ton onderweg bent.

Je hebt de keuze tussen verschillende modi voor het plug-inhybride aandrijfgeheel, maar de elektrische is de defaultstand. En maar logisch ook, want ook in de praktijk rij je gemakkelijk 100 kilometer op een batterijlading. We hadden de Mercedes GLC 400e een week tot onze beschikking en reden zowat 75% van de tijd elektrisch, zodat we de testperiode konden afsluiten met een gemiddeld verbruik van 2,7 liter per 100 kilometer. Uiteraard moet je ook het stroomverbruik in rekening brengen, maar dat was in ons geval 'gratis' – want opgewekt via de zonnepanelen. Kan je enkel snelladen, dan is het goedkoper om gewoon op benzine te rijden.

De wisselwerking tussen de viercilinder en de elektromotor verloopt erg sereen, terwijl je de remenergierecuperatie (en dus de vertraging) kan beïnvloeden via de peddels aan het stuur. Dat bezorgt de Mercedes GLC 400e wel een gespleten karakter. In de puur elektrische rijmodus mist deze stekkerhybride wat daadkracht, zeker in vergelijking met echte elektrische auto's. Maar als hybride rollen de spierballen wel en maakt deze Mercedes plots wel vaart.

Net zoals de C-Klasse waarmee hij een heleboel componenten deelt, bouwt deze SUV op de MRA2-architectuur. Ondanks het prestatiepotentieel van de plug-inhybride aandrijving nodigt de Mercedes GLC 400e niet meteen uit om de mouwen op te stropen en te knallen. Maar hij kan het wel, want bij hogere snelheden geeft deze jongen geen krimp.

Verdict Mercedes GLC 400e

Of dat extra vermogen van de Mercedes GLC 400e tegenover de GLC 300e echt nuttig is? Eigenlijk niet, want je rijdt deze stekkerhybride toch vooral elektrisch. Dat is het grote voordeel van die grote batterij, want bij dagelijkse verplaatsingen hoef je de benzinemotor nauwelijks aan te spreken. Maar dat is ook het probleem: waarom ga je dan niet ineens voor een elektrische auto? Dat neemt niet weg dat de Mercedes GLEC 400e een bijzonder knappe SUV en een bijzonder verfijnde PHEV is.

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen