Korte tests / Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ - compromisfiguur?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De GLE 53 vult het gat tussen het klassieke gamma en de hardcore AMG. Is dit een overbodig compromisfiguur of verenigt Mercedes het beste van twee werelden?

Concept

Je wil een GLE, maar de plug-inhybride 350de is je te saai en de machtige 63 AMG te wild? Wanhoop niet, want Stuttgart houdt een soort AMG Light achter de hand. En die zou het comfort van de eeste combineren met de sportiviteit van de tweede. Daarvoor rekent de Mercedes-AMG GLE 53 op een mildhybride zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter paart aan een piekvermogen van 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. Tussen de motor en de automatische negentrapsautomaat zit een starter-alternator op 48 volt die tot 250 Nm toesteekt bij het acceleren. Het aandrijfgeheel krijgt wat hulp van een elektrische compressor, die het turbogat uitvlakt en zo de motorrespons bij lagere toentellen optimaliseert.

Hoewel de bijna 5 meter lange GLE 53 AMG bijna 2,3 ton op de weegschaal zet, zorgt de mildhybride aandrijflijn ervoor dat deze Mercedes in amper 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Toch is dit geen nerveus van stoplicht naar stoplicht scheurende SUV geworden. In de Comfort-stand garandeert de luchtvering met adaptieve demping een uitstekende filtering van het wegdek, terwijl de koppelrijke zes-in-lijn voor vlotte hernemingen en de negentrapsautomaat voor zijdezachte schakelovergangen zorgt. 

Rijgedrag

Voel je het toch even kriebelen, dan scroll je naar de Sport- of de SportPlus-modus. Plots gooit de Mercedes-AMG GLE 53 het over een andere boeg. Het stuurt voelt directer aan, het koetswerk gaat minder rollen, de motor hangt korter aan het gas en de uitlaatlijn begint te grommen. De tamme loebas wordt een hongerige jachthond die enthousiast in bochten bijt. Het blijft een evenwichtoefening om dergelijk gevaarte over een slingerende kronkelbaan te sturen, maar tegenwringen doet deze Mercedes niet. De variabele koppelverdeling van de 4Matic-aandrijving en de subtiele ingrepen van de rijhulpmiddelen zorgen voor veel vertrouwen, waardoor het gigantische koetswerk lijkt te krimpen.

Verrassend vaardig, toch verkiest deze Mercedes een ongelimiteerde autobahn om zijn duivels te ontbinden. De GLE 53 AMG kijkt niet op duizend kilometer meer of minder. De stoelen zitten geweldig, de comfortsnufjes werken uitstekend en de multimediamodule biedt je meer mogelijkheden dan je kan gebruiken. Jawel, het is wennen aan de stembediening van het Mbux-systeem. Maar eens je de commando's onder de knie hebt, heeft de technologie wel degelijk een toegevoegde waarde. Al hebben we ons vooral geamuseerd met de AMG-specifieke menu's een aangepaste tabbladen...

Verdict

Verkijk je niet op zijn potige pose, op die gretig naar koellucht happende voorbumper, die patserige powerdomes op de motorkap of die verchroomde uitlaatpijpen. Want de Mercedes-AMG GLE 53 oogt gemener dan hij eigenlijk is.

Hij heeft de spierkracht en kan een stukje sprinten, maar achter die stoere façade schuilt een meegaande en veelzijdige allemansvriend. Natuurlijk mis je de V8 van de 63 AMG, vooral auditief. Natuurlijk mis je de stekker van de 350de, vooral fiscaal. Maar als totaalpakket is dit een bijzonder overtuigende GLE.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC