Korte tests / Lexus NX 350h (2022) - beter dan de plug-in?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Lexus NX is er opnieuw als zelfopladende hybride. AutoGids doet de test met de 350h

Concept

Net zoals dat ook het geval was bij zijn voorganger leunt de tweede generatie van de Lexus NX op de technische basis van de Toyota RAV4. Dat betekent meteen dat er naast de zelfopladende nu ook een plug-inhybride versie beschikbaar is: de NX 450h+. Die voelden we eerder uitgebreid aan de tand, nu is het de beurt aan de stekkerloze Lexus NX 350h.

De hybride aandrijflijn combineert een 2,5 liter-viercilinder met een elektromotor die geïntegreerd wordt in de e-CVT, zoals de ingenieuze versnellingsbak met planetair tandwielstelsel genoemd wordt. Het systeemvermogen van 244 pk wordt op de voorwielen gezet, tenzij je voor de vierwielaangedreven AWD-versie gaat. Die heeft een extra elektromotor op de achteras, maar is niet krachtiger dan de FWD.

Hoewel de nieuwe Lexus NX 350h ongeveer 25% krachtiger wordt dan de 300h van de vorige NX-generatie, blazen de prestaties je niet meteen van je sokken. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt minimum 8,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. Nu is het brandstofverbruik primordiaal voor Lexus, met een WLTP-gemiddelde tussen de 5,6 en de 5,9 liter per 100 kilometer. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot tussen de 127 en de 133 gram per kilometer. Wij besloten onze testweek met de Lexus NX 350h met een gemiddelde dorst van 7,7 liter per 100 kilometer.

Rijgedrag

Van de Toyota RAV4 weten we dat het TNGA-K-platform waarop ook de Lexux NX staat, een mooie balans tussen wegcomfort en rijdynamiek biedt. Dankzij de uitstekende koetswerkstijfheid en de verrassend strakke kalibratie van de stuurinrichting, toont de 350h zich verrassend beweeglijk. Bij een iets hoger tempo op wat uitdagender banen valt de hybride SUV niet door de mand, met goede punten voor de controle van de koetswerkbewegingen en het absorptievermogen van de ophanging. Maar sportief wordt het nooit, daarvoor mist het chassis de natuurlijke speelsheid van bijvoorbeeld een BMW X3. 

De hybride aandrijflijn werkt zacht en soepel, maar mist wat punch. De Lexus NX 350h voelt een stuk minder krachtig en minder snel aan dan dat de nochtans bescheiden cijfers beloven. Hernemingen dwingen de viercilindermotor bovendien tot hoge toerentallen, waardoor het aandrijfgeheel veel van zijn goede manieren verliest. In de stad rijdt de Lexus NX 350h regelmatig op elektriciteit alleen, tenzij de batterijen om extra stroom vragen en de ruwe 2,5 liter-krachtbron de serene stilte komen verstoren. Bij die lagere snelheden toont de ophanging zich bovendien wat springerig op slechter asfalt.

Verdict

De Lexus NX blijft een SUV voor fijnproevers. Het scherpe koetswerkdesign is niet ieders meug en ook het hybride aandrijfgeheel heeft meer tegen- dan voorstanders, ondanks het interessante brandstofverbruik en de beschaafde werking. Maar als totaalpakket heeft de tweede generatie enorme stappen vooruit gezet, met goede punten voor het rijgedrag en voor de multimediamodule, een enorm scherm met meer mogelijkheden dan je ooit nodig hebt.

Je moet alleen even je weg zoeken, want niet elk tabblad en elk menu zit even logisch in elkaar. De uitstekende Mark Levinson-geluidsinstallatie die niet verkrijgbaar is op de plug-inhybride NX 450h+, kan je wel bestellen op de Lexus NX 350h. En die is echt de moeite, vraag maar aan onze oren. De materialen en de inrichting zijn eigenzinnig, maar stijlvol. Alleen de bediening van die versnellingspook is echt ons ding niet.

Het grootste probleem van de Lexus NX 350h is dat hij wel stil en geraffineerd. Maar dat zijn hybride aandrijflijn minder stil en geraffineerd is dan de elektrische SUV's die momenteel als wortels uit de grond lijken te schieten. Dat voordeel is de NX kwijt. Gelukkig houdt Lexus daar een slag om de arm met de nieuwe, 100% elektrische RZ.

 

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen