Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes EQC 400?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De elektrische Audi, Jaguar en Tesla heeft hij al onder zijn billen gehad, maar met de Mercedes EQC had AutoGids-redacteur Yeelen Möller nog niet gereden. Wat vindt hij leuk en wat vindt hij jammer aan de elektro-SUV?

De E-tron wordt om de hoek van onze redactie gebouwd en mocht ik reeds kort proberen, maar een verpletterende indruk heeft de Audi niet gemaakt. De Jaguar I-Pace rijdt een stuk leuker, maar zijn vleugels worden geknipt door het beperkte rijbereik en de trage laadtijd. Dat doet de Tesla Model X een stuk beter, maar het koetswerk van de P100D was me te lomp om door mijn thuisstad Gent te mikken.

De enige die nog op mijn lijstje ontbrak, was de Mercedes EQC. Is dit de luxueuze elekro-SUV die op mijn leest geschoeid is?

Leuk

Het leukste aan de EQC? Het comfort. Niet alleen dankzij de zachte ophanging, ook de prinsheerlijke zetels en geruisloze manier van voortbewegen zorgen voor een aangenaam, luxueus gevoel. Zelfs voor een EV toont deze Mercedes zich opvallend stil.

Hoewel het lijnenspel lang niet zo gewaagd is als de onconventioneel vormgegeven Jaguar I-Pace, vind ik de Mercedes EQC ook mooi. Designdetails zoals de doorlopende lichtstreep voor- en achteraan kan ik best smaken, net zoals de koperkleurige accenten en de metalen roosters over de hele breedte van het interieur. De in Obsidian-zwart gespoten testwagen zag er bovendien helemaal uit zoals ik hem zou bestellen, met 21-duimsvelgen van AMG en een tweekleurig interieur uit Nappaleer.

Ik rijd graag elektrisch, dat is hier geen uitzondering. De 408 paarden tonen zich perfect doseerbaar en reageren direct op input van het rechterpedaal. Zalig.

Jammer

Voor een SUV staat de EQC redelijk laag op zijn pootjes. Dat is beter voor de stroomlijn, maar komt ook door het hoge gewicht van 2,5 ton. Met de grote overhang vooraan heb ik dus meer dan eens zijn kin over een drempel horen schrapen. Een vaker voorkomend kwaaltje bij Mercedes.

Het beloofde stroomverbruik van 23 kWh/100 km heb ik ook niet gehaald. Met wat moeite lukte het om onder de 30 kWh te blijven, goed voor een winters rijbereik van zowat 270 km. Niet genoeg om die range anxiety volledig uit je hoofd te krijgen. 

Tenslotte betekent de plaatsing van de oplaadpoort, onder de tankklep rechts, lastig parkeren bij sommige laadpalen.

Dus

De Mercedes EQC 400 is de EV-SUV préféré voor comfortliefhebbers zoals ik, maar zijn gewicht is me te hoog en zijn range te laag om hem tot ideale daily driver te bombarderen. 

 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 16.33/20