Korte tests / Audi Q8 55 e-Tron (2022) - nu duidelijk?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Audi noemt zijn e-Tron voortaan ook Q8. Verder beperkt deze terloopse facelift zich tot kleine evoluties, met wat extra rijbereik als voornaamste verbetering. AutoGids doet de test.

Concept

De tijd vliegt. Bij zijn lancering anno 2018 was de Audi e-Tron, gebouwd in Brussel, een van de eerste elektrische luxewagens, in navolging van Tesla. Dezer dagen is het aanbod een stuk rianter en vooral ook vooruitstrevender, en dus gaf Audi zijn elektro-SUV een beurt, die vooral een zuchtje extra rijbereik meebrengt.

De 55 draagt nu in de buik een accu van 114 kWh, terwijl het 95 kWh-exemplaar van die laatste verhuist naar de instapversie, de 50. Er is tenslotte ook nog de S, die eveneens 114 kWh aan boord heeft, maar achteraan 2 motoren in plaats van 1.

Voor de duidelijkheid: we praten over de brutocapaciteit; netto gaat het om respectievelijk 106 en 89 kWh. Dat verschil is kleiner dan voorheen. De Duitsers herwerkten ook het thermisch beheersysteem, waardoor de laadtijd verkort.

Voortaan luistert-ie naar de naam Q8. Dat plaatst hem iets helderder in Audi’s modelhiërarchie, al zaait het ook verwarring: er is immers al een Q8. Visueel sluit hij dan weer wat aan bij de e-Tron GT (waarom noemen ze die dan niet A7 e-Tron?), met een contrasterende grille. De carrosserie werd, onder andere door nieuwe luchtgeleiders aan de wielen, ook iets gestroomlijnder. Dat krikt het rijbereik nog wat verder op.

Er zijn opnieuw twee koetswerkversies, deze klassieke vijfdeurs en de meer gebochelde Sportback. Die laatste is aerodynamischer en heeft dus iets meer autonomie.

Rijgedrag

De Beiers morrelden ook wat aan de afstelling, onder andere van de stuurinrichting, die iets directer werd. Het helpt om deze 2,5 ton zware gigant met opmerkelijk veel zwier over bochtige wegen te jagen, met dank natuurlijk aan de handige plaatsing van de batterij in de bodem.

Niettemin blijf je voelen dat dit een zwaarlijvige auto is. Alle inspanningen van de ingenieurs ten spijt, vertaalt zich dat vooral in een hoog verbruik. Het kost je heel veel moeite om onder de drempel van de 25 kWh/100 km te duiken.

Zelfs met de 114 kWh-batterij haal je daarmee een autonomie van in de praktijk zo’n 450 kilometer. Dat is weliswaar al zeer bruikbaar, maar het maakt ook wel dat je deze Q8 e-Tron bezwaarlijk een ecologische auto kan noemen.

Een bijzonder verfijnde, dat wel. De geluiddemping is simpelweg puik, de aandrijflijn geeft van katoen met een haast achteloze souplesse en de luchtvering veegt oneffenheden zo veel als mogelijk onder de mat.

Opladen thuis kan je tot 11 kW, of optioneel zelfs 22 kW, terwijl snelladen haalbaar is tot 170 kW.

Verdict

Op de koffer van deze Audi staat niet langer ‘e-Tron’, maar ‘Q8’. Het was van bij het begin al de bedoeling om voor traditionele SUV-rijders de overstap van benzine of diesel naar elektrisch zo soepel mogelijk te maken, en daarin slaagt dit model ook. De voornaamste verbeteringen zitten in de grotere batterij en het iets lagere verbruik, waardoor de autonomie voldoende comfortabel is. Het neemt niet weg dat dit een van de gulzigste EV’s is die je kan kopen.

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen