Korte tests / Review Audi A3 (2024) - de stoere Allstreet getest

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De vernieuwde Audi A3 introduceert een stoere Allstreet-variant van de Sportback. AutoGids doet de test met de 35 TFSI.

Sinds de eerste generatie in 1996 op de markt kwam, is de Audi A3 er in alle geuren en kleuren geweest, van brave driecilinders tot brullende RS-varianten. Alleen een avontuurlijke uitvoering met SUV-trekken ontbrak nog. Tot nu, want Ingolstadt geeft zijn compacte middenklasser nu eindelijk ook zo’n stoere versie. Alleen heet die in dit geval niet Allroad, maar Allstreet, want onderhuids houdt hij het bij de klassieke motoren en voorwielaandrijving. Daarmee treedt de A3 in de voetsporen van de gelijknamige A1-varianten.

Design en koetswerk Audi A3 Allstreet

Zijn grotere bodemvrijheid en forsere wielen zetten deze Audi A3 Allstreet (die er enkel als vijfdeurs is) ongeveer 3 centimeter hoger op zijn poten, waardoor hij wat meer naar de Q-modellen uit Ingolstadt lonkt – zonder dat we evenwel van een volwaardige cross-over kunnen spreken. Verder is de Allstreet herkenbaar aan zijn bumpers, getooid met luchtinlaten die doen denken aan die van de RS 3, en aan het honingraatmotief voor zijn radiatorrooster. De matrix-ledkoplampen laten ook hier de keuze uit vier mogelijke lay-outs om de look van je A3 te personaliseren. 

Rijgedrag Audi A3 Allstreet

De lichtjes hogere zithouding is aangenaam en geeft de indruk een beter overzicht op de omgeving te bieden. Enigszins verrassend is dat de Allstreet zeker niet soepeler is opgehangen dan de normale A3 Sportback. Integendeel zelfs, elke putje, iedere hobbel in de weg is goed voelbaar. Positief aan dat verhaal is dat de Allstreet ondanks zijn hogere zwaartepunt niet meer gaat rollen en deinen dan een gewone A3, zodat hij nog altijd een prettig bochtengedrag vertoont.

Motor en prestaties Audi A3 Allstreet

In afwachting van plug-inhybride versies (die zouden nog voor de zomer volgen) kun je de A3 Allstreet bestellen als 35 TFSI op benzine en als 35 TDI op diesel, allebei goed voor 150 pk en voorzien van een mildhybride ondersteuning op 48 volt. De zelfontbrander zit deze A3 als gegoten en is zowaar een fractie discreter en zuiniger dan de benzine. Alle varianten maken gebruik van de gerobotiseerde S-Tronic-versnellingsbak, die qua efficiëntie niks meer te bewijzen heeft. Als 35 TFSI heeft de Audi A3 Allstreet 8,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid en het gemiddelde verbruik bedragen respectievelijk 226 km/u en 124 gram CO2/km.

Verdict Audi A3 Allstreet

Deze Audi A3 Allstreet is niet radicaal anders dan de klassieke A3 Sportback: zijn rijgedrag is sterk vergelijkbaar, en de verschillen zijn vooral van cosmetische aard. Al zal er wellicht wel een publiek zijn dat die extra centimeters extra bodemvrijheid wel weet te appreciëren – om comfortredenen of omdat ze af en toe ook al eens een onverharde veldweg moeten nemen. Temeer omdat de meerprijs voor zo’n Allstreet uiteindelijk niet hoger ligt dan die van een S-Line-pakket.