Detailtests / Volvo S60 Polestar : De Zweedse AMG

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Eindelijk is de Volvo S60 Polestar officieel in ons land te verkrijgen. Met zijn tweeliter van 367 pk wil deze supersnelle Zweed het opnemen tegen de AMG’s, M’s of RS’en van de Duitse concurrentie.

Net als AMG bij Mercedes destijds is Polestar uitgegroeid van een onafhankelijke renstal-tuner tot een volwaardige, door het merk ingelijfde sportieve subdivisie.
In de racerij heeft het Polestar-team een bloedlijn die teruggaat tot de 850 in het Zweedse toerwagenkampioenschap STCC midden jaren negentig – toen het team
nog onder de naam Flash Engineering actief was. De banden met de fabriek gaan tot het begin terug, want al bij zijn debuut was Flash Engineering de officiële vertegenwoordiger van Volvo in het STCC. In 2008 mocht Polestar helemaal zelfstandig de raceversie van de C30 ontwikkelen, die in 2010 voor het eerst opdook in het WTCC. 

Met de C30 Polestar Concept legde het Zweedse bedrijf een eerste opmerkelijke ei, in 2012 gevolgd door een S60 met meer dan 500 pk en carbon koetswerk­panelen. “We kregen daarop de vraag van Volvo Australië, dat vroeg of het een van onze conceptcars kon kopen én of er een mogelijkheid was om honderd exemplaren te assembleren”, zegt Henrik Fries, R&D-chef bij Polestar. “De vraag paste bij de plannen rond de sportieve terugkeer van Volvo in de Australische V8 Supercars-raceklasse, na eerdere successen met de 240 Turbo en met de S40. Toen Volvo in Zweden lucht kreeg van die plannen, is het mee op de kar gesprongen en hebben we meteen plannen gemaakt om de S60 en V60 Polestar in acht landen te introduceren.” België was in die lijst van acht niet opgenomen, hoewel Gent nochtans de S60 Polestar – toen nog met drukgevoede zescilinder – mocht produceren. Dat onrecht is nu eindelijk de wereld uit geholpen: voortaan zijn er acht gepriviligieerde dealers verdeeld over heel België plus één in Luxemburg waar je de Polestars kunt kopen. 

  • Uitzonderlijk specifiek vermogen
  • Compromis sportiviteit-comfort
  • Alledaags inzetbaar
  • Uitstekend steunende voorstoelen
  • Fysiek aanvoelen van de auto
  • Verouderd infotainmentsysteem
  • Hoge prijs
  • Binnenruimte achterin
  • Smalle laadopening
  • Geen smartphonelink
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.45/20