Detailtests / Subaru XV 2.0DI : De alternatieve cross-over

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

In het zog van de nieuwe Impreza volgde ook een nieuwe versie van zijn cross-overbroertje, de XV. Uiteraard met boxermotor én vierwielaandrijving, twee stokpaardjes van Subaru. Wat geeft dat in de praktijk?

Het zijn drukke tijden voor Subaru. Na de nieuwe Impreza volgde de cross-over XV, en ook de nieuwe Forester zit eraan te komen. Daarmee belooft 2018 een topjaar te worden voor het Japanse merk... ware het niet dat Subaru’s ambities in Europa bescheiden zijn – het merk wist in 2017 amper 40.000 auto’s af te zetten op ons continent. Subaru leeft dan ook eerst en vooral van andere markten, zoals de Noord-Amerikaanse, die op haar eentje twee derde van de wereldwijde verkoop van het merk voor haar rekening neemt. En dat heeft gevolgen voor de modellen in de portfolio van de Japanse constructeur, die steeds meer neigen naar comfort en verfijning. Het bewijs? De nieuwe Impreza en XV zijn enkel nog maar verkrijgbaar met een atmosferische benzinemotor in de neus, sowieso gekoppeld aan een automaat. Adieu WRX dus, de sportieve turbovariant die jarenlang de reputatie van het merk heeft gemaakt in rallyspecials én op de weg. Ondanks de vele conceptcars van gespierde middenklassers die Subaru de voorbije maanden op de wereld losliet, lijkt de kans klein dat die legende ooit nog eens herleeft...

  • Veelzijdigheid
  • Algemeen comfort
  • Verzorgde veiligheid
  • Binnenruimte achterin
  • Evenwichtig en aangenaam weggedrag
  • Hoge prijs
  • Hoog verbruik
  • Trage (en verplichte) CVT
  • Ergonomie kan beter
  • Beperkt dealernetwerk
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.03/20