Detailtests / 2023 Opel Astra Electric (54 kWh / GS)

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Opel Astra krijgt er een elektrische variant bij, die zich niet te buitengaat aan buitensporige vermogens of gigantische batterijpakketten, maar – in theorie alvast – wel de psychologische drempel van 400 kilometer rijbereik weet te overschrijden.

Nu Opel deel uitmaakt van de Stellantis-groep, is het aangewezen op de organenbank van het Frans-Italiaans-Duits-Amerikaanse concern. De huidige Astra is dan ook niet meer of niet minder dan een Peugeot 308 met een wat soberder ‘Duitse’ aankleding, zowel voor koetswerk als voor interieur. De onderhuidse techniek is daarentegen dezelfde, en het is dan ook geen verrassing dat ook de Astra Electric voor zijn aandrijfgeheel teruggrijpt naar de motor en het batterijpakket dat al in tal van alle andere elektrische modellen van de groep de dienst uitmaakt, inclusief de Corsa

 Anders dan zijn kleine broer is de Astra Electric echter enkel verkrijgbaar met de opgewaardeerde versie van dat aandrijfgeheel, met 156 pk dus en een batterij van 54 kWh. Is dat genoeg om een concurrentie af te houden die hand over hand toeneemt – of ze nu uit Europa of uit China komt?

Klassieke formule

Intrinsiek verschilt deze nieuwe Astra Electric niet wezenlijk van de versies met verbrandingsmotor die we al sinds vorig jaar kennen. De elektromotor ligt hier met andere woorden gewoon in de neus en drijft de voorwielen aan. Zoals de huidige Corsa ook niets anders is dan een anders verpakte Peugeot 208, is de Astra heel nauw verwant met de Peugeot 308. Een bloedband die vooral zichtbaar is in profiel, aan de algemene proporties, want voor de rest hebben de Duitse designers hun ding mogen doen.

Vergeleken met de complexe en misschien zelfs wat gekunstelde lijnen van de 308 pakt de Astra uit met een sobere, maar tegelijk karaktervolle look. Met vooraan het befaamde Opel Vizor (de vlakke grille) en het Opel Compass (de naad die over de motorkap loopt), en achteraan een verticaal derde remlicht. Een gelijkaardige opmerking geldt voor het interieur, waar de Astra de nogal polariserende inrichting van de i-Cockpit uit zijn Franse neef countert met een veel klassieker ontwerp.

Jammer genoeg kan die (erg verschillende) aankleding niet verhullen dat de Opel tegen dezelfde fysieke beperkingen aanbotst als de Peugeot 308, namelijk een krappe ruimte achterin en een zicht rondom dat erop achteruitging ten opzichte van de vorige generatie. 

Foto’s: Jonathan Godin

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen