Ook Mazda pakt uit met een compacte eenvolumer met zeven plaatsen. Maar de 5 is origineler dan zijn rivalen en heeft ook handige zijdelingse schuifdeuren achteraan...
De Premacy, de strikte vijfzitter waarvan in Europa op zes jaar tijd 138.066 exemplaren verkocht zijn, kwam wat tekort - zowel letterlijk als figuurlijk - om op te boksen tegen de suprematie van het bekende trio Renault Scénic, Opel Zafira en Citroën Xsara Picasso. De Mazda 5 neemt de fakkel over met heel wat sterkere troeven: een krachtige en zuinige diesel, een onderstel om jaloers op te zijn, een elegante lijn en - vooral - een intelligent flexibel interieur voor zes of zeven personen, met makkelijke schuifdeuren, een goede geluiddemping (op de rolgeluiden na) en een dito comfort. Zou de Mazda 5 samen met de Toyota Corolla Verso en de Honda FR-V op het strijdtoneel verschijnen (het segment van de compacte eenvolumers) als het triumviraat van de revolutie? In ieder geval is de compacte eenvolumer niet langer een Europese specialiteit...