Detailtests / Lamborghini Huracán

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Voor de Huracan, de opvolger van de Gallardo, vertrok Lamborghini van een blanco blad. Het basisrecept is echter identiek gebleven, met een centrale rol voor de fabelachtige V10 gekoppeld aan vierwielaandrijving.

Op de schouders van de Huracan rust een zware last: niet alleen moet hij de meest verkochte Lambor­ghini ooit vervangen – de Gallardo vond op tien jaar tijd liefst 14.000 kopers – maar ondertussen zijn er ook heel wat rivalen bijgekomen in deze kleine nichemarkt. De voorbije jaren hebben namelijk nog andere constructeurs de arena van de supercars betreden, McLaren op kop. Maar ondanks de hoge inzet hoeven we ook niet te veel medelijden te hebben met het bedrijf uit Sant’Agata Bolognese, want het kan steunen op zijn nauwe band met Audi en dus op de financiële en technologische middelen van dat Duitse merk, die nog heel wat mooie projecten voor de nabije toekomst zullen opleveren.
We denken dan bijvoorbeeld aan de SUV Urus, waarvan Audi de productie nog steeds tegenhoudt (om economische redenen), maar ook aan de Asterion, de knappe hybride sportieveling die vorige herfst op het salon van Parijs werd voorgesteld en waarvan de techniek doet denken aan die van de formidabele Porsche 918 Spyder (910 pk totaalvermogen, elektrisch rijbereik van 50 kilometer bij snelheden tot 125 km/h). Maar in afwachting daarvan is de Huracan het grote nieuws, een naam die – getrouw aan de traditie bij Lamborghini – verwijst naar een vechtstier. Voor de liefhebbers: Huracan was een stier van het Spaanse ras Conte de la Patilla en onderscheidde zich in 1879 in Alicante door ongeklopt te blijven.
X
Op de schouders van de Huracan rust een zware last: niet alleen moet hij de meest verkochte Lambor­ghini ooit vervangen – de Gallardo vond op tien jaar tijd liefst 14.000 kopers – maar ondertussen zijn er ook heel wat rivalen bijgekomen in deze kleine nichemarkt. De voorbije jaren hebben namelijk nog andere constructeurs de arena van de supercars betreden, McLaren op kop. Maar ondanks de hoge inzet hoeven we ook niet te veel medelijden te hebben met het bedrijf uit Sant’Agata Bolognese, want het kan steunen op zijn nauwe band met Audi en dus op de financiële en technologische middelen van dat Duitse merk, die nog heel wat mooie projecten voor de nabije toekomst zullen opleveren.
We denken dan bijvoorbeeld aan de SUV Urus, waarvan Audi de productie nog steeds tegenhoudt (om economische redenen), maar ook aan de Asterion, de knappe hybride sportieveling die vorige herfst op het salon van Parijs werd voorgesteld en waarvan de techniek doet denken aan die van de formidabele Porsche 918 Spyder (910 pk totaalvermogen, elektrisch rijbereik van 50 kilometer bij snelheden tot 125 km/h). Maar in afwachting daarvan is de Huracan het grote nieuws, een naam die – getrouw aan de traditie bij Lamborghini – verwijst naar een vechtstier. Voor de liefhebbers: Huracan was een stier van het Spaanse ras Conte de la Patilla en onderscheidde zich in 1879 in Alicante door ongeklopt te blijven.
 
  • Machtige V10, efficiënte versnellingsbak
  • Efficiënt rijgedrag, verbluffende trekkracht
  • Verzorgde afwerking en interieurdesign
  • Relatief werkingscomfort
  • Onverwoestbare remmen
  • Moeilijke instap
  • Dynamisch rijgedrag op de limiet
  • Ergonomie (verouderd MMI)
  • Kleine koffer
  • Uitrustingshiaten
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.58/20