Detailtests / Jeep Cherokee 2.8 CRD A

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ondanks het succes van SUV's zijn er ook nog altijd echte terreinwagens, zoals de Jeep Cherokee, die aan zijn derde generatie zit en waarvan we hier de 2.8 CRD testen.

De Cherokee evolueert zonder er iets van zijn rasechte terreingenen bij in te boeten. Hij kan immers nog altijd steile hellingen beklimmen, door beken waden en hindernissen nemen. Hij blijft dus met andere woorden trouw aan de reductiebak (met een verhouding van 2,72:1) - behalve dat de selectiepook hiervoor vervangen werd door een knop - net als aan een dikke, overlangs opgestelde motor en aan een permanente vierwielaandrijving die in normale rijomstandigheden het meeste koppel (52 procent) in de lange versnellingen (4WD Auto) naar de achterwielen stuurt. Verder wordt het koppel aangepast aan de grip die elk van de assen op ieder moment heeft. In 2WD-modus gebruikt deze "indiaan" enkel zijn achterwielen, om minder te verbruiken. De reductiestand (4WD Low), die enkel bruikbaar is op een losse of gladde ondergrond, vergrendelt het middendifferentieel en verdeelt het koppel gelijkmatig over beide assen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!