Detailtests / Honda Civic e:HEV (2022) - in detail

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Kiezen is verliezen, dus zet Honda zijn nieuwe en hybride Civic e:HEV in de markt als ecologisch verantwoorde rijdersauto. Of dat dan geen contradictio in terminis is? Helemaal niet, zo blijkt…

Hoe sterk hij ook mag lijken op zijn voorganger, voor jullie staat wel degelijk een nieuwe generatie Honda Civic. Nummer elf om precies te zijn, van een modellijn die dit jaar op de kop vijftig kaarsjes mag uitblazen. Een halve eeuw aan succes waarin Honda maar liefst 27,5 miljoen Civics aan de man wist te brengen – een gigantisch aantal waarin de evolutie van zowel het merk als de maatschappij als jaarringen af te lezen valt. Het kleine en braaf ogende opdondertje van weleer vervelde door de jaren heen tot een 4,55 meter lange coupé­berline.

Tijden veranderen en zo dus ook stijlen. Toch is er één constante: zo ­curieus de voorvader, zo apart de kleinzoon. De Civic heeft dus nog altijd ‘een hoek af’. Hou je de Type R even buiten beschouwing, dan biedt Honda nu nog welgeteld één aandrijvingsoptie aan: de e:HEV. Hybride dus. An sich niets om van op te kijken, ware het niet dat de entente tussen verbrandingsmotor en elektro-ondersteuning op een nogal uitzonderlijke manier tot stand wordt gebracht. 

Foto’s: Dennis Noten

  • Uitstekend compromis comfort-dynamiek
  • Werking hybride aandrijfgeheel
  • Verhouding prijs-basisuitrusting
  • Weinig hoofdruimte achterin
  • Integratie batterij in de koffer
  • Gedateerde looks Honda Connect
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC