Categorievermenging is erg in in autoland. De nieuwste variant van de Fiat Stilo, die de toenaam Multi Wagon opgeplakt kreeg, is alweer zo'n mengeling van twee concepten: de MPV en de break.
De ronduit ruime en handige (dankzij zijn grote achterklep met brede opening naar de laadruimte) Stilo Multi Wagon gaat gebukt onder het hybridekarakter van zijn ontwerp, dat op marketingvlak erg aanlokkelijk klinkt, maar het comfort noch de functionaliteit ten goede komt.Het is dan ook moeilijk te aanvaar den dat de rijhouding verknoeid wordt door de hoge zitting en dat de moduleerbaarheid van de laadruimte beperkt wordt door een niet-verwijderbare achterbank (zoals in een MPV), die in neergeklapte toestand geen perfect vlakke laadvloer vrijmaakt.Uiteindelijk heeft Fiat het zich moeilijk gemaakt door aspecten die om eenvoud vragen, ingewikkelder te maken, en door andere, meer belangrijke facetten, zoals de remmen en de ophanging, gewoonweg te negeren. Deze laatste ging de Multi Wagon gewoon lenen bij de berline, die nochtans een heel andere roeping heeft.Het resultaat is een Stilo die niet echt Âmulti is en evenmin echt ÂwagonÂ, terwijl het doodgewoon een break had kunnen zijn.Gelukkig lijken de prijzen (het gaat om prijsindicaties van de invoerder) redelijk competitief.