Detailtests / DS 3 CROSSBACK E-Tense : Een beetje Formula E

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ook DS zet de elektrificatie van zijn gamma verder, met de lancering van de 100% elektrische 3 Crossback E-Tense, die daarmee een unieke positie inneemt in het segment van de kleine premium SUV’s. Een gewaagde gok of de goede keuze?

Elke constructeur is tegenwoordig bijna verplicht om zijn gamma te elektrificeren om aan de lagere gemiddelden voor het complete aanbod te kunnen voldoen. Bij DS is er nog een bijkomende factor om dat proces versneld door te voeren. Het luxemerk van PSA pakte zopas zijn tweede opeenvolgende titel in de Formula E, de elektrische tegenhanger van de Formule 1, zodat dit succes dringend moest worden verzilverd in de showrooms. Daar staat de plug-inhybride 7 Crossback E-Tense al te pronken en komt er met de 3 Crossback E-Tense nu ook een échte stekkerauto bij. Deze 100 procent elektrische versie vult het DS 3-gamma verder aan naast de bekende benzine- en dieselversies.

De emissieloze variant moet het bovendien mogelijk maken het milieubewuste premiumkarakter van het merk en het model extra in de verf te zetten. De 3 Crossback E-Tense is momenteel inderdaad de enige zuiver elektrische B-SUV met een premium tintje op de markt. Een exclusieve status die trouwens ook wordt benadrukt door zijn prijskaartje, dat varieert van 38.400 euro tot 43.100 euro en minstens even veel indruk maakt als de luxueuze uitdossing en de buitengewone gadgets van de fraai gestileerde cross-over.

Uiteraard toverde DS deze elektrische vijfdeurs niet zomaar eventjes uit zijn mouw, want de PSA-groep heeft al enige tijd een stevig elektrificatie-offensief ingezet, en daarvan mag DS uiteraard mee profiteren. Uiterlijk onderscheidt de 3 Crossback E-Tense zich enkel door het ontbreken van uitlaatpijpen eigen aan een verbrandingsmotor. Achter de grille in de neus schuilt nu de radiator van de warmtepomp en het tankklepje links achteraan verbergt het aansluitpunt voor de laadkabels. Ten slotte schept het E-Tense-logo op de achterklep duidelijkheid voor wie mocht twijfelen over de versie.

  • Kunstzinnig design
  • Afwerking interieur
  • Interieurruimte onaangetast
  • Voortreffelijke geluiddemping
  • Degelijke prestaties
  • Artificieel stuurgevoel
  • Zitcomfort en ruimte achterin
  • Zicht rondom
  • Premiumprijs
  • One pedal driving niet mogelijk
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.84/20