Detailtests / BMW 740Le xDrive : De oplaadbare limousine uit München

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De wereld van de plug-inhybrides draait op volle toeren. Constructeurs willen daar dan ook zoveel mogelijk van profiteren. BMW voegt zo’n ‘groene’ versie toe aan het gamma van zijn recente 7-Reeks.

Plug-inhybrides zijn de jongste jaren een must geworden. Hun populariteit is voor een groot deel te wijten aan wat je een scheefgetrokken fiscaliteit zou kunnen noemen. De manier waarop het normverbruik voor dergelijke auto’s nu wordt berekend, speelt namelijk sterk in hun voordeel. Vandaar dat dus ze buitenproportioneel populair zijn en in bepaalde segmenten bijvoorbeeld de dieselversies naar de kroon steken.

Bij BMW heeft men dat goed begrepen en in navolging van M Performance, dat de magie van de supersportieve M-versies wil opentrekken naar meer auto’s in het gamma, is er nu ook iPerformance, dat de groene aantrekkingskracht van de echte i-modellen (i3 en in dit geval vooral i8) eveneens wil overenten op de rest van het BMW-gamma. Op die manier komen meer en meer e-versies hun opwachting maken. De jongste in de rij is de 740e, verkrijgbaar in ‘korte’ versie (enkel met achterwielaandrijving) en in verlengde uitvoering (naar keuze met achter- of vierwielaandrijving).

Ondertussen is de 7-Reeks van BMW aan zijn zesde generatie toe en voegde het model bij zijn lancering vorig jaar een aantal nieuwigheden toe, zowel op het gebied van de constructietechnologie – waarbij een mengeling van staal, aluminium en zelfs koolstofvezel wordt gebruikt – als op het vlak van de bedieningstechnologie met handgebaren, het automatisch parkeren of de connectiviteit. Op dit hoogste niveau is er nog niet te veel concurrentie; de Lexus LS 600h was er eerst, maar dat is een klassieke hybride. De enige rechtstreekse concurrent op dit ogenblik is de Mercedes S 500 e L, ook een plug-inhybrid.

  • Zeer comfortabele limousine
  • Goede prestaties
  • Zeer laag verbruik mogelijk
  • Rijplezier en rijgemak
  • Interessante rijhulpsystemen
  • Hoge prijs
  • Dure opties kunnen prijs nog fors opdrijven
  • Te kleine brandstoftank/actieradius
  • Grote buitenafmetingen, gewicht
  • Soms overbodige gadgets
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.90/20