Detailtests / Audi RS4 Avant

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net als de RS2 uit 1994 is?de jongste RS4 enkel verkrijgbaar als break of 'Avant' in Audi-jargon. Een veelzijdig koetswerk dus, met daarin de atmosferische V8 van 450 pk uit de RS5.

Net als alle RS-modellen verenigt de RS4 het beste van de Audi-technologie: een atmosferische V8 van 450 pk met directe injectie, vierwielaandrijving, een gestuurde schokdemping, een stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding, een actieve uitlaat, een achterdifferentieel met vectoriële verdeling van het koppel, een versnellingsbak met dubbele koppeling en zelfs koolstofceramische remmen. Met dat arsenaal werpt de krachtigste A4 zich op als een echte bom en zou hij zijn twee eeuwige rivalen - de BMW M3 en de Mercedes C 63 AMG - wel eens klamme handjes kunnen bezorgen, temeer omdat in deze generatie de motor centraler op de vooras ligt, wat de gewichtsverdeling ten goede komt - die komt nu in de buurt van de 50/50-verhouding die BMW zo na aan het hart ligt. Een ijzersterk staaltje qua vermogen en knowhow, maar bij het bekijken van de technische kenmerken stoten we toch op één verontrustend gegeven: het gewicht. Terwijl de RS2 destijds 1.595 kilo woog, wijst de weegschaal voor deze RS4 1.870 kilo aan. Dat is 220 kilo meer dan zijn voorganger. Hoewel het tij stilaan aan het keren is, blijft deze parameter jammer genoeg nog altijd zwaar doorwegen, zeker voor een sportief model. Je kunt je dan ook afvragen in welke mate dat hoge gewicht geen rem zet op de 30 extra pk's van de V8FSI, of zelfs op de 'lapmiddelen' die worden geacht het rijplezier en dus de sportiviteit te doen toenemen.

  • Explosieve motor, betoverende klank
  • Prestaties t.o.v. voorganger
  • Vermogen maximaal aanspreekbaar (Quattro)
  • Perfecte koolstofceramische remmen
  • Veilig en levendig weggedrag
  • Gebruiksgemak, veelzijdigheid, afwerking
  • Te zwaar voor een echte sportieveling
  • Snel hoog verbruik bij intensieve rijstijl
  • Verwarrend actief stuur
  • Karikaturale schokdemping in Dynamic-stand
  • Actief achterdifferentieel niet standaard
  • Uitrustingslacunes, hoge prijs
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.00/20