Audi heeft zijn grote elektrische SUV aangepast aan de geldende trends. Een update die klaarblijkelijk niet mogelijk was zonder ook te morrelen aan de naam: voortaan begin je met Q8 vooraleer je e-Tron laat volgen. Waarmee de positie van dit model in het gamma des te duidelijker wordt.
Zeg niet langer gewoon e-Tron tegen Audi’s grootste elektrische SUV; voortaan gaat die door het leven als Q8 e-Tron. Voor die nieuwe nomenclatuur zijn twee redenen aan te halen. De eerste – en meteen ook officiële – verklaring is dat Audi recent heeft besloten om al zijn elektrische modellen een even volgnummer te geven. De oneven typebenamingen zouden dan voorbehouden blijven aan de A’s en Q’s met verbrandingsmotor.
Een tweede, officieuzere uitleg is dat de e-Tron altijd al gelinkt is geweest aan de Q8 met verbrandingsmotor. De twee deelden hun platform (MLB Evo), hun uitrusting en, op wat accenten na, hun looks. Dat Audi die bloedband nu ook gewoon bij naam noemt, is dus vooral een vorm van logica die gerespecteerd wordt. Nu, los van de beweegreden, als het kind een (iets) andere naam krijgt, creëert dat natuurlijk verwachtingen dat er ook inhoudelijk een en ander verandert. Of dat ook het geval is, zochten we uit aan het stuur van een Q8 Sportback e-Tron.
Foto’s: Jeroen Peeters
- Rijgemak
- Bijzonder comfortabel
- Ruim en praktisch, ook als Sportback
- Onhandige cameraspiegels
- Mist échte hightech luxe
- Stevig verbruik