Het MQB-platform helpt VW om de ontwikkelingstijd in te korten en het aantal modellen met dwars ingeplante motor te vergroten. Zijn jongste worp komt uit Mexico en blijkt een dikke hagedis te zijn: de Tiguan Allspace.
Het concept
Het modulaire MQB-systeem heeft de vruchtbaarheid van de VW-groep letterlijk verbeterd op het vlak van modellen met overdwarse motorinplanting. Dankzij deze basis kan de Duitse reus een enkele basis gebruiken voor alles groter dan de Up. Van de nieuwe Polo tot de Arteon en zelfs de dikke SUV’s voor de Amerikaanse (Atlas) en Chinese (Teramont) markten. Dat is waarom VW meerdere segmenten bestrijkt en tegelijk zijn kosten en ontwikkelings- en productietijd van 90 procent van zijn modellen kan verminderen. Lees daarin dat het aandeel prestigemodellen met overlangse motorinplanting (MLB-platform) – die van Audi inbegrepen – elk jaar daalt en dat de producten van het MQB-gamma dus meer richting premium opschuiven. Een manier om goedkoop premium te worden? Dat is in elk geval wat we terecht mogen denken wanneer VW bevestigt dat de Tiguan Allspace een tussenpositie inneemt tussen de Tiguan en de Touareg (die het einde van zijn carrière nadert).
- Tiguan in maat XL
- Geslaagd totaalpakket
- Functionaliteit/strong>
- Kunstmatige premiumroeping
- Meest interessante functies enkel als optie
- Derde zitrij enkel voor kinderen geschikt
Wat er verandert
De Tigan Allspace is de LWB-versie (Long Wheel Base of lange wielbasis) van de Tiguan. En daarmee uit? Laat ons even nuanceren door te zeggen dat de wielbasis met 11 centimeter groeit maar de algehele lengte bijna dubbel zoveel toeneemt (21 centimeter). De ‘stretch-versie’ van de Tiguan heeft dus een wat vollere poep – achteroverhang – ten voordele van de koffer en de beschikbare ruimte voor een derde zitrij. Dankzij de extra lengte voor de wielbasis en de achteroverhang groeit het koffervolume met 145 liter tot 760 liter in de vijfzitsversie. De andere veranderingen zitten hem logischerwijze in de zijdeuren en -ruiten, die langer zijn. En dat is niet alles, want de stilisten hebben ook hun ding mogen doen om te maken dat de SUV evenwichtige proporties en dynamische volumes behoudt: de C-stijl is niet dikker en het laatste zijruitje leunt iets verder naar voren. Tot slot valt de voorste rand van de motorkap op omdat die iets rechter staat om deze SUV meer visuele inhoud te geven, aangezien hij van het compacte naar het “hogere middelste” segment opklimt.
Hoe hij rijdt
Budget & uitrusting
De Tiguan Allspace komt in 3 uitrustingsniveaus: Trendline, Comfortline en Highline. Net zoals de Tiguan, de Passat, de Golf en de Polo, dus. Zijn forse meerprijs tegenover de versie met standaard wielbasis – 2.540 tot 2.850 euro afhankelijk van het uitrustingsniveau – komt uiteraard van het grotere koetswerk, raamoppervlak en de langere achterdeuren, maar ook van een standaarduitrusting met zaken die een optie of zelfs niet verkrijgbaar zijn op de Tiguan (zoals bijvoorbeeld de gemotoriseerde kofferklep die standaard is op de Allspace Comfortline). Op het moment dat we dit schrijven was de volledige uitrusting van de verschillende versies nog niet bekend.
Concurrentie
Ons verdict
Laat ons niet rond de pot draaien: de Allspace is een Tiguan LWB (verlengd) die wordt gebouwd in Mexico om in zijn vijfzitsversie beter te voldoen aan de vraag van de Noord-Amerikaanse markt, die verzot is op ruime SUV’s. In Europa heeft hij het argument dat hij bestaat met 7 zitplaatsen zonder meer te bieden dan een Skoda Kodiaq, tenzij dan het imago van een Volkswagen.