Eerste test / Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150 A : Ook goed zonder 4Motion

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

je merkt nauwelijks dat de voorwielen al het werk doen.

Het moet gezegd worden: wanneer je met de Tiguan 1.4 TSI zonder 4Motion rijdt, merk je nauwelijks dat de voorwielen al het werk doen, met dank aan het evenwichtige rijgedrag en de voorbeeldige trekkracht. Toegegeven, de kans dat de voortrein ooit overmand wordt, is klein. De rechtstreeks ingespoten 1.4 TSI 150, die twee cilinders uitschakelt bij lage belasting, is op zich wel pittig genoeg, maar de compacte SUV is niet bepaald een pluimgewicht... Dat uit zich ook in het brandstofverbruik: de kleine turbomotor laat interessante verbruikscijfers optekenen, maar enkel wanneer je je rechtervoet in bedwang houdt en anticipeert. Zoals elke andere Tiguan kunnen we ook deze versie samenvatten met de woorden 'zachtheid' (aangename bediening, lineaire motor in combinatie met de uitstekende DSG), 'comfort' (voorkomende ophanging, maar toch strak genoeg voor een nauwkeurig rijgedrag) en 'rijplezier' (perfecte rijhouding, nauwkeurige en snedige stuurinrichting, reactief en dynamisch stuur). De rest is bekend: een opgewaardeerd interieur, een ruime koffer, een onberispelijke afwerking en een bijdetijdse veiligheidsuitrusting. Een perfecte balans? Ja, als VW de werking van zijn DSG tijdens het manoeuvreren wat zou verbeteren...

  • Rijplezier en rijcomfort
  • Combinatie motor-versnellingsbak
  • Verzorgde afwerking en geluiddemping
  • Steeds hoger prijskaartje
  • Soms schokkerige DSG
  • Verbruik loopt snel op
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC