Eerste test / Toyota Prius

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De derde generatie van de Toyota Prius combineert de prestaties en de dynamische kwaliteiten van een middenklasser nog meer met het verbruik van een stadsauto.

De derde generatie Prius introduceert alweer een nieuw aandrijfgeheel, dat nu goed is voor 136 pk. Het bestaat uit een grotere benzinemotor (de cilinderinhoud werd opgetrokken van 1,5 naar 1,8 liter), een kleinere elektromotor - die 20 procent krachtiger, maar 33 procent compacter is - en een geheel van versnellingsbak-brug (waarmee het vermogen wordt geregeld) dat 12,5 millimeter korter en 20 kilo lichter is.

De grotere cilinderinhoud komt het rendement ten goede bij kruissnelheden (op de snelweg bijvoorbeeld). Resultaat: het nieuwe HSD-systeem (Hybrid Synergy Drive) kan prat gaan op een nog lager normverbruik (3,9 l/100 km) en dito CO2-uitstoot (89 g/km...). De hier gebruikte batterij kan voldoende snel laden en weer ontladen om in volledig elektrische modus te rijden (EV), die werd uitgebreid tot enkele kilometers.

De sturing van het HSD-systeem werd verfijnd aan de hand van twee nieuwe rijprogramma's, namelijk Eco (waarbij het verbruik geoptimaliseerd wordt en het gaspedaal minder consistent is) en Power (waarbij de reacties levendiger zijn). En ook de verschillende weergaves die een "groene rijstijl" moeten bevorderen, werden verfi jnd. De bestuurder hoeft nu zijn blik veel minder van de weg te halen, dankzij het head-up display.

De nieuwe Prius volgt verder de weg die werd uitgestippeld door zijn voorgangers, maar slaagt erin om nog zuiniger te zijn. Het positieve resultaat dat we optekenden tijdens deze kennismakingsrit zullen we zeker proberen te evenaren bij de gedetailleerde wegtest over een maand...
 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC