Eerste test / Toyota Prius : Prettiger dan ooit

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De vierde generatie van de Prius profiteert niet alleen van zijn zeventien jaar ervaring met hybride­motoren om een nog lagere CO2-uitstoot naar voren te schuiven, maar verzorgt ook het rijplezier.

Toyota en hybrides, het blijkt een geslaagd huwelijk. Sinds de eerste Prius-generatie in 1997 werd gelanceerd, heeft de Japanse reus al meer dan 8 miljoen hybride auto’s gebouwd, waaronder 3,5 miljoen Priussen. En hoewel verscheidene constructeurs de voorbije jaren een inhaalbeweging hebben gemaakt, blijft Toyota de onbetwiste marktleider op het gebied van hybridetechnologie: op het Oude Continent heeft meer dan de helft van alle hybridewagens in het verkeer een Toyota- of Lexus-logo op de neus. 

  • Rijplezier t.o.v. voorganger
  • Beperkt reëel verbruik
  • Verbeterde uitrusting en afwerking
  • Nog steeds erg 'polariserende' stijl
  • Afstelling ESP mist verfijning
  • Weinig ergonomische parkeerrem

Al moeten we daar wel bij vertellen dat in Europa met name de Auris en Yaris Hybride (en binnenkort allicht ook de RAV4) het leeuwendeel van de verkoop voor hun rekening nemen. Aanvoerder Prius moet bij ons almaar meer terrein prijsgeven ten voordele van deze minder dure, maar ook minder ‘geprofileerde’ modellen. Toyota plant in 2016 dan ook maar 15.000 Priussen te verkopen in Europa, tegenover 300.000 exemplaren evenredig verdeeld over Japan en de Verenigde Staten.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.79/20