Eerste test / Seat Leon Ecomotive

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Onder meer door zijn 1.9 TDi in te ruilen voor de 1.6 TDi stoot de seat Leon Ecomotive zoveel CO2 minder uit dat hij nu wél in aanmerking komt voor een overheidskorting van vijftien procent.

Doordat de nieuwe Seat Leon Ecomotive nog maar 99 g/km uitstoot, geeft hij meteen recht op de hoogste premie, die van vijftien procent. Wat in absolute cijfers voor de uiteindelijke factuur toch een vermindering betekent van meer dan 3.000 euro... In vergelijking met de vorige Leon Ecomotive, zonder koetswerkaanpassingen, schuift de nieuwe een verfijndere stroomlijncoëfficiënt naar voren. Verder zien we banden met een lagere rolweerstand en ging het maximaal toegelaten gewicht naar beneden (door de keuze aan opties te beperken). Maar de grootste evolutie is onder de motorkap te vinden: daar werd de antieke 1.9 TDi van 105 pk vervangen door de recente 1.6 TDi met common rail, goed voor hetzelfde vermogen. Tegelijkertijd werden ook de tweede, derde en vierde van de vijfversnellingsbak nog langer gemaakt.

Op snelwegen schittert de Leon Ecomotive door betere hernemingen in vijfde (15,8 in plaats van 16,5 seconden om op te trekken van 80 tot 120 km/h). In de praktijk is de commonrailmotor in vergelijking met zijn voorganger met pompinjectoren merkbaar discreter, zowel qua geluid als qua trillingen. De daadkrachtige 1.9 TDi bood echter wel meer sensaties. Om nog ecologischer uit de hoek te komen maakt de nieuwe Leon Ecomotive gebruik van een stop-startsysteem. Daarmee vertoont de Leon Ecomotive een normverbruik van 3,8 l/100 km (reken op 4,5 in reële rijomstandigheden), wat hem gezien zijn brandstoftankinhoud van 55 liter een theoretisch rijbereik van meer dan 1.400 kilometer geeft.

De Leon Ecomotive zondigt met enkele praktische aspecten (zoals het zicht rondom, de toegang tot de achterste plaatsen of de hoge kofferdrempel), maar hij profileert zich als een van de meest amusante ecologische auto's van het moment. Nu zijn sowieso al interessante prijs (20.246 euro) nog flink wordt teruggedrongen door de overheidspremie voor auto's met een lage CO2-uitstoot, wordt hij alleen nog maar verleidelijker.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC