In de voetsporen van de VW T-Roc lanceert Seat de Arona, een kleine SUV voor het B-segment waar het merk grootse verwachtingen voor koestert.
Het concept
Seat probeerde zich lang binnen de Volkswagen-groep te onderscheiden door zijn originele modellen (Altea, Altea XL enzovoort). Dat idee heeft echter nooit gewerkt, want deze eigen strategie heeft de Spanjaarden vooral veel magere jaren opgeleverd. Maar dat is nu gedaan. Sinds Luca De Meo twee jaar geleden de teugels overnam is het gamma volledig beginnen herontwikkelen richting meer conventionele modellen, maar vooral rond een SUV-lijn die veel succes kent. De begin dit jaar gelanceerde Ateca is goed voor 20 procent van de verkoopcijfers en de groei dit jaar ligt op 13,4 procent. Die geweldige terugkeer zou de kleine SUV Arona – voor het B-segment – nog kunnen versterken in afwachting van de komst van een zevenzits-SUV voor over een paar maand.
- Binnenruimte
- Ernstige afwerking
- Rijgedrag zonder franjes
- Geluiddemping kan beter
- Harde kunststoffen
- Geen DSG-versnellingsbak op TDI 115
Wat er verandert
Hoe hij rijdt
De ophangingsprincipes zijn identiek aan die van de T-Roc, wat perfect logisch lijkt, maar dan met andere afstellingen. Waar onderscheiden ze zich dan meer? Volkswagen laat de T-Roc het voordeel van een vierwielaandrijving (naargelang van de motorversie), wat niet het geval is in de enkel voorwielaangedreven Arona. Het motorenpalet bestaat uit de 1.0 TSI met 95 of 115 pk en de nagelnieuwe 1.5 TSI-viercilinder met 150 pk. Op diesel zet de 1.6 TDI zijn carrière verder in twee versies: een met 115 pk en een met 95 pk, die als enige met de DSG-versnellingsbak kan worden geleverd.
Budget & uitrusting
De Volkswagen T-Roc spreidt zijn prijsvork tussen de 21.600 en 34.600 euro, wat uiteraard niet het geval is bij de Arona, met zijn beginprijs van 16.090 euro. Dat is een enorm verschil, zelfs al is de standaarduitrusting niet dezelfde, want ze iets meer uitgebreid in de Volkswagen. Kiezen voor Seat betekent dat je het met een minder sterk imago moet doen, maar je koopt zo ook slim, want de beschikbare optionele uitrusting doet niet onder voor die van de Volkswagen. En dat geldt zowel voor het comfort als de connectiviteit en de veiligheid, met bijvoorbeeld dodehoeksensoren, een automatische noodstop voor voetgangers of een geautomatiseerde parkeerhulp.
Concurrentie
De concurrentie is uiteraard stevig in een segment waar de hoofdrolspelers niet meer te tellen zijn. Er zijn een paar gevestigde waarden zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008 of de Nissan Juke, en dan is er nog een nieuwe generatie, met de Citroën C3 Aircross, de T-Roc of het duo Hyundai Kona/Kia Stoniq. Er is kortom keuze te over…
Ons verdict
De Arona komt laat aan in een al vrij druk segment, dat echter toch elk jaar hogere verkoopcijfers blijft halen. Seat moest er dus wel iets doen en komt met een geslaagd product dankzij de ongelooflijke mogelijkheden om onderdelen uit te wisselen binnen de Volkswagen-groep. Het model is goed afgewerkt en verbazingwekkend ruim en heeft zo alle kans om te verkopen aan wie de T-Roc te duur vindt. Seat maakt hier dus een mooie kans, temeer omdat Skoda (nog) geen vergelijkbaar model heeft.