Eerste test / Mercedes SLS AMG Roadster

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Een cabrio van 571 pk lijkt op het eerste zicht weinig nuttig. Dat klopt, maar toch kan hij zijn nut bewijzen, als je de zaken maar van de juiste kant bekijkt. We leggen het even netjes voor u uit...

Maar u heeft het ongetwijfeld al opgemerkt: de roadster laat de vleugeldeuren van de coupé achterwege. Logisch ook: waar hadden anders de scharnieren ondergebracht moeten zijn? De deuren hebben daardoor een traditionele architectuur, die in werkelijkheid... veel praktischer is. Opgeplooid neemt de soepele, drielagige kap plaats achter de stoelen en beïnvloedt ze nauwelijks het koffervolume. Ze gaat via een knop op de middenconsole open in 11 seconden, en dat ook tijdens het rijden tot een snelheid van 50 km/h. De bescherming tegen luchtwervelingen kon beter ondanks het kleine windschot, dat in feite een glazen raam is tussen de twee rolbeugels. Zelfs met de ramen omhoog voel je al snel de wind blazen, ook aan legale snelheden.

De lange wielbasis komt de stabiliteit bij het remmen ten goede, zelfs wanneer je fors vertraagt, en het sturende karakter van de voortrein en de goed geijkte stuurbekrachtiging maken het mogelijk om de neus van de auto, daar helemaal aan het eind van de lange motorkap die zo typisch is voor roadsters, de bocht in te gooien. De SLS snijdt die aan zonder vertraging, met een uitgesproken gewilligheid. Onder- of overstuur worden daarna bepaald met de stuurhoek, een tikje op de precieze remmen en de druk op het gaspedaal. Op deze kleine départementales met hun slechte en hobbelige wegdek lijkt de schokdemping, die, ondanks het feit dat ze adaptief is, koetswerkbewegingen slecht in te dijken, met als gevolg een matige trekkracht en slaande wielen die kunnen uitmonden in een stuiterneiging die je van je traject doen afwijken.

De SLS AMG Roadster, die 8.600 euro meer kost dan de coupé waarvan hij is afgeleid, vertoont alle kenmerken die je verwacht van een vertegenwoordiger van zijn chique segment. Exclusiviteit, een karaktervolle motor, een overvloedige uitrusting (al blijven er lacunes, wees gerust), een stortvloed aan vermogen en CO2 en een lijn die zelfs de voorzitter van de Fietsersbond nog laat omkijken. Heb je dat alles nodig? Misschien niet, maar droomauto's moeten er nu eenmaal zijn...

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC