De controversiële koetswerkvernieuwing verbergt een bijna onveranderde hybride aandrijving. Het gaat om de conventionele motor die we al kennen van de NX. Op deze 2 manieren profiteert de RX wat langer van de voordelen van een originele situatie op de markt van de luxueuze SUV’s.
Het concept
Terwijl de Duitse en Zweedse concurrenten zich uit de naad werken om zware en dure plug-inhybrides op de markt te brengen, slaagt de groep Toyota/Lexus erin om goede zaken te doen met zijn volledig hybride, niet-oplaadbare concept. Dat werd bijna 20 jaar geleden gelanceerd en de mechanische en elektrische elementen worden gewoon van de ene op de andere modelgeneratie overgedragen zonder dure updates. Dat is pas technologische voorsprong! Voor wie nog wat weigerachtig staat tegenover de hybrideaandrijving, biedt Lexus de nieuwe RX ook aan met de drukgevoede tweeliter met directe en indirecte injectie, goed voor 238 pk en 350 Nm, die we onlangs konden ontdekken op de recente NX 200t.
- Luxe en comfort
- Homogeen en aangenaam weggedrag
- Geruisloos
- Meer Amerikaans-minded dan Duits-minded
- 4 niet-personaliseerbare uitvoeringen
- Fiscaal ongunstig
Wat verandert er?
Hoe rijdt hij?
Het interieur oogt bijna traditioneel in vergelijking met het koetswerk in de vorm van een ruimtesatelliet. Het werd opgefrist, maar bestaande Lexus-rijders zullen zich allerminst ontheemd voelen: de afwerking en materialen zien er onberispelijk uit. De update van de bedieningselementen en de functies van het audio-, navigatie- en infotainmentsysteem bleef beperkt tot het verfijnen van een perfecte integratie, een erkend gebruiksgemak en een toonaangevende intuïtiviteit. De geluidsisolatie, het handelsmerk van Lexus, garandeert opnieuw een zeldzame stilte.
De RX beschikt ook over een grote verzameling rijhulpsystemen. Bij zijn lancering was hij de eerste auto ter wereld met een antibotswaarschuwing. Vandaag werkt het systeem uiteraard ook op de remmen. Het onderstel werd stijver, de verankeringspunten en gewrichten van de ophanging en stuurinrichting eveneens. Daardoor voelt de voortrein veel zelfzekerder aan, zowel op bochtige trajecten als bij plotse uitwijkmanoeuvres. Hij is interessanter om mee te rijden en gedraagt zich logischerwijze ook homogener op de weg.
Budget/uitrusting
De concurrenten
Met een basisprijs van 55.095 en 62.450 euro, respectievelijk voor de 200t en de 450h, positioneert de RX zich – voor een gelijk vermogen – op het niveau van de basisprijzen van een BMW X3, maar hij richt zich duidelijk op de niche van de X5 – en van zijn collega’s, de Audi Q7, Mercedes GLE, Porsche Cayenne, Volvo XC90, die allemaal duurder of minder goed uitgerust zijn. De 450h moet echter wel afrekenen met plug-inmodellen die meer fiscale voordelen bieden die gekoppeld zijn aan de CO2-uitstoot.
Ons verdict
Laat u niet misleiden: de RX heeft in geen enkele versie de sportieve ambities van een BMW X5 of een Porsche Cayenne. Hij mikt eerder op een ontspannen rijstijl, zelfs wanneer het tempo wordt opgedreven. Pure prestaties behoren niet tot zijn roeping en zullen ook nooit een doel op zich zijn. De topsnelheid werd bij elk van de drie motorversies (de RX 350 wordt bij ons niet ingevoerd, maar in Rusland, Oost-Europa en groeilanden wel) beperkt tot 200 km/h en qua acceleraties laat hij de Duitsers vaak erg ver uitlopen.