Eerste test / Kia Optima GT : Een versnelling hoger

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Kia wil de verkoop van de Optima in Europa aanzwengelen en laat zijn topmodel een versnelling hoger kiezen. De GT-versie moet het imago versterken, al is die wellicht veroordeeld tot een bijrol.

Kia steekt zijn ambities in Europa niet onder stoelen of banken. Het Koreaanse merk bracht in 2011 nog jaarlijks minder dan 300.000 voertuigen aan de man op het Oude Continent, maar dit jaar wil het 430.000 stuks afzetten en tegen 2018 moet de mijlpaal van een half miljoen auto’s per jaar bereikt zijn. Om het zover te schoppen wil de constructeur met een hoog tempo nieuwe modellen lanceren en bestaande modellen vervangen. Zo komt er volgend jaar een vierdeurscoupé met achterwielaandrijving. In afwachting vervult de Optima GT echter de rol van imagodrager.

  • Volledige standaarduitrusting
  • Volle of explosieve motor
  • Gevrijwaarde functionaliteit en comfort
  • Hoge CO2-normuitstoot
  • Efficiënt, maar weinig bruisend weggedrag
  • Sturing automaat bij sportieve rijstijl

Onder de motorkap vinden we de nieuwe, drukgevoede en rechtstreeks ingespoten 2.0 T-GDi van Hyundai-Kia. Deze moderne, volledig van aluminium vervaardigde motor doet een beroep op een variabele distributie en lasergeperforeerde injectoren om 245 pk te leveren bij 6.000 o/m. Het maximumkoppel van 353 Nm tekent al present vanaf 1.350 o/m en verzwakt pas bij 4.000 o/m. Van 0 tot 100 km/h sprint de Optima GT in 7,4 seconden, waarna hij verder kan versnellen tot 240 km/h. Ook bij dit Autobahn-tempo spreidt de Optima GT een geruststellende stabiliteit tentoon.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC