Omdat breaks in Europa nog steeds veel succes kennen, geeft Jaguar ons weer een XF met een groter laadruim en een kofferklep. Hij vormt een dynamisch alternatief voor de vaak erg klassieke Duitsers.
Het concept
Volgens de leiding van Jaguar is de ontwikkeling van de break nooit in vraag gesteld. De XF Sportbrake is voor Europa ontwikkeld en komt 2 jaar na de berline op de markt, met de ambitie om de positie van het merk in het premiumsegment te versterken. Zijn geheime wapen? Een licht en stijf chassis in aluminium, dat garant staat voor een dynamisch en levendig rijgedrag.
Wat er verandert
De XF Sportbrake verloor heel wat gewicht in vergelijking met zijn voorganger. Tot 190 kilogram als we de constructeur mogen geloven. Dat neemt niet weg dat de break nog steeds 70 kilo meer weegt dan de berline, wat een natuurlijk gevolg is van zijn grotere achterpartij, maar ook van een paar technische keuzes, zoals de luchtveren achteraan van de niveauregelaar. Die zijn standaard op alle versies en garanderen een constant compromis tussen comfort en rijgedrag, onafhankelijk van het gewicht van de lading. En als we het dan toch over de koffer hebben, kunnen we meteen ook melden dat hij 565 liter te bieden heeft onder het geautomatiseerde bagagescherm. Dat volume kan nog worden vergroot door de rugleuning van de achterbank neer te klappen (in drie delen: 40/20/40). Als je dan tot het dak laadt, komt hij op 1.700 liter. Praktisch is dat de laadvloer altijd in het verlengde ligt van de achterbumper. Goed gezien.
Hoe hij rijdt
Budget & uitrusting
Concurrentie
Zoals we al zeiden werpt de Jaguar XF Sportbrake zich op als een koopje in vergelijking met de BMW 5-Reeks Touring en Mercedes E-Klasse Break. Qua koffervolume doet hij even goed als die eerste maar blijft hij wat achter op de tweede, die op dit vlak traditioneel onklopbaar is.
Ons verdict
De Jaguar XF Sportbrake 2017 is een plezierig aanbod en verzoent een grote koffer met rijplezier. Hij geniet bovendien een correct prijskaartje. Hij rijdt nog comfortabeler dan de berline maar behoudt wel de ietwat stugge stoelen. Kilometervreters zijn dus gewaarschuwd…