Eerste test / Hyundai Santa Fe

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Santa Fe zal dan toch geen ix45 heten, maar behoudt de naam van zijn succesvolle voorgangers. Een bewijs dat de marktstrategen bij Hyundai goed weten waarmee ze bezig zijn.

De nieuwe generatie wil met strakkere lijnen vooral mannelijker, agressiever en meer 'SUV' overkomen. Nieuw is dat de auto in twee koetswerkvarianten te krijgen zal zijn: de normale versie en de Grand Santa Fe. De eerste is als vijf- of zevenzitter te krijgen, de laatste (die later op de markt komt) biedt sowieso plaats aan zeven personen en zal op termijn de ix55 vervangen. De interieurruimte werd vergroot (ondanks het behoud van de wielbasis) en de kofferruimte kan nu minimaal 534 liter aan (in vijfzitsconfiguratie). Verder is alles erop gericht om bestuurder en inzittenden meer comfort te bieden.

Tijdens een eerste kennismaking in de omgeving van het Duitse Mainz met de 2,2 liter grote turbodiesel wordt snel duidelijk dat de nieuwe Santa Fe op alle vlakken vooruitgang heeft geboekt. De auto is wat ruimer, zit en rijdt comfortabeler, maar biedt ook betere prestaties en meer rijplezier. De verschillende modi van het Flex Steer voelen niettemin een beetje kunstmatig aan en als je de krachtbron aanspreekt (wij reden met de automaat, die overigens nog een tikkeltje alerter zou mogen terugschakelen), hoor je wel nog duidelijk dat het hier om een zelfontbrander gaat.

De huidige Santa Fe verkocht goed dankzij een combinatie van kwaliteit, functionaliteit en veel waar voor je geld. Dat blijven de kernwaarden voor de nieuweling, die er wat meer uitstraling, comfort en rijplezier bovenop doet. De concurrentie zal zeker niet bij de pakken mogen blijven zitten.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai Santa Fe nalezen in AutoGids 855 van 8/8/2012.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC