Na de DS 5 is het de beurt aan de DS 4 om zijn koetswerk te ontdoen van Citroën-logo’s. Tegelijk verdubbelde het aanbod, met een berline-uitvoering op een standaardonderstel.
HET CONCEPT
Carlos Tavares, de nieuwe baas van PSA, heeft de rollen voor elk van de merken opnieuw verdeeld en in het bijzonder voor DS, dat zich losgemaakt heeft van Citroën, om beter ten strijde te trekken tegen de andere premium constructeurs. Geen eenvoudige zaak, ook al kunnen de producten van DS prat gaan op een zeker succes sinds hun lancering. Toch is er een probleem: bij ons kampt het merk met een gebrek aan nieuwigheden en aan een model dat DS echt zou kunnen onderscheiden van Citroën. Dit probleem zal echter nog niet onmiddellijk opgelost zijn. In afwachting zullen we ons moeten tevredenstellen met de restyling van de bestaande modellen, want de compacte SUV DS 6 wordt enkel geproduceerd voor China. Daarom is het na de DS 5 de beurt aan de DS 4 om zich een nieuwe visuele DS-identiteit aan te meten, aan de hand van twee varianten met een afzonderlijk koetswerk: de DS 4 en de DS 4 Crossback, waarbij die laatste de cross-overtoer opgaat.
- Nieuwe interface met aanraakscherm
- Comfort en rijgedrag
- Heel aangename BlueHDi 180
- Motorlawaai onder belasting
- Ruimte achterin, toegang tot de koffer
- Nog sterk verwant met Citroën
WAT ER VERANDERT
Binnenin zien we de DS-cockpit met al zijn mogelijkheden tot personalisering, maar ook een nieuwe interface met aanraakscherm die voortaan online verbonden is en beschikt over het systeem Apple Car Play om iPhone en auto met elkaar te verbinden. Leuk voor de eigenaars van een telefoon met een appellogo erop, maar minder voor de eigenaars van smartphones die draaien onder Google, want van Android Auto is voorlopig geen spoor. Enkel de functie MirrorLink is beschikbaar, maar dat is maar magertjes, want dat systeem is beperkt tot een beperkt aantal telefoons en werkt slecht.
HOE RIJDT HIJ?
BUDGET & UITRUSTING
Voor de DS4 1.2 PureTech 130 betaal je 21.800 euro. Daar moet je 2.000 euro bijtellen voor de instapdiesel (1.6 met 116 pk). De Crossback-afwerking kost telkens 1.300 euro meer. Dat zijn eerlijke prijzen gezien de standaarduitrusting en in ieder geval is de DS 4 daarmee minder duur dan een Duitse of Zweedse rivaal, wat in zeker zin logisch is, want op de tweedehandsmarkt zal het waardeverlies ook niet helemaal gelijk lopen. Er is nog werk aan de winkel voor DS, ook al is de binnenafwerking behoorlijk verzorgd.
CONCURRENTEN
DS wil graag vergeleken worden met Audi, Mercedes of BMW. Dat plaatst onze DS tegenover een A3, een A-Klasse of een 1-Reeks, die aanzienlijk duurder zijn. Andere concurrenten van de DS 4 zijn de nieuwe Opel Astra met zijn vooruitstrevende technologieën, of de VW Golf, die (als break) ook bestaat in een avontuurlijke versie, de Alltrack.
ONS VERDICT
De DS 4 was al in het tijdperk van Citroën een auto van goede afkomst. Fundamenteel veranderen de zaken niet bij deze restyling, die gewoon zorgt voor een stilistische conformiteit met de DS 5 en wat modernere uitrusting meebrengt. Niets nieuws onder de zon dus, ook al waarderen we nog steeds het uitstekende compromis tussen comfort en wegligging van deze trendy en elegante compacte auto.