Eerste test / BMW 750i xDrive

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Als antwoord op de concurrentie in het segment van de topklasseberlines biedt BMW binnenkort voor het eerst zijn xDrive-vierwielaandrijving ook aan op de 750i.

Het zijn altijd de zware, achterwielaangedreven berlines met brede achterbanden en koppelrijke motoren die als eerste hulpeloos ter plaatse blijven trappelen wanneer er sneeuw op de weg ligt. BMW biedt daarom vanaf modeljaar 2010 een xDrive-versie van de 750(L)i aan. De 750i xDrive verdeelt zijn vermogen over al zijn wielen via een centrale meerschijvenkoppeling. Bij optimale gripomstandigheden en in een rechte lijn gaat 40 procent van het koppel naar de voorwielen en 60 procent naar de achteras. De ESP-centrale houdt echter permanent de beschikbare hoeveelheid grip aan elk van de vier wielen in de gaten en kan op basis daarvan het motorkoppel vliegensvlug over beide assen herverdelen. BMW liet ons met een 750i xDrive enkele rondjes afleggen op een natgespoten testcircuit. Zolang je mooi binnen de gripgrenzen van de banden blijft, rijdt de xDriveversie verrassend genoeg even neutraal als de standaard limousine, wat bewijst dat de sturing van het systeem zo lang mogelijk de achterwielen bevoordeelt. Waar het vooral het verschil maakt, is bij het wegrijden op steile hellingen met minder grip. Waar de 750i hulpeloos op zoek moet gaan naar onvindbare grip, raakt de xDrive soeverein en zonder drama van zijn plaats.

De 750i xDrive is een welkome aanvulling aan het BMW-gamma voor wie in heuvelachtige streken woont of gewoon een steile oprit heeft aan zijn huis. Zonder dat je compromissen moet sluiten, vermijd je de vernedering om in de winter je limousine beneden in de straat te moeten laten staan om zelf bergop te wandelen.

U kunt de Eerste Test van de BMW 750i xDrive nalezen in AutoGids 777 van 5/8/2009.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC