Eerste test / Bentley Flying Spur V8 S : De gulden middenweg

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het gamma van de Bentley Flying Spur werd dit jaar uitgebreid met de V8 S, een lichtjes opgekietelde en wat sportievere versie die plaatsneemt tussen de ‘gewone’ V8 en de W12.

Om de Flying Spur V8 S te onderscheiden van de basis-V8 hoefden de Bentley-ingenieurs het niet te ver te zoeken. In 2014 werd namelijk al zo’n S-versie geïntroduceerd van de Continental GT en GT Convertible, modellen waarmee deze vierdeurslimousine nog altijd nauw verwant is – hoewel dat sinds zijn update enkele jaren geleden niet meer uit zijn naam blijkt. Logischerwijs zijn de verschillen dus vergelijkbaar met die in de tweedeurscoupé en cabriolet. Zo stijgen ook hier het vermogen en koppel van de 4 liter grote biturbo-V8 (die Bentley bij Audi mocht gaan lenen) van 507 naar 528 pk en van 660 naar 680 Nm.
Dat stelt de statige vierdeurs volgens de constructeur in staat om onder de 5 seconden te duiken voor het sprintje van 0 naar 100 km/h (4,9 tegenover 5,2 voor de V8 tout court en 4,6 voor de W12), terwijl de Flying Spur V8 S qua topsnelheid de symbolische drempel van 300 km/h overschrijdt (306 km/h, tegenover respectievelijk 295 en 320). Toch gaat Bentley er prat op dat de verbruikscijfers volgens de normcyclus identiek zijn aan die van de minder krachtige V8 (10,9 l/100 km gemiddeld en 254 g CO2/km), al durven we er ons hand niet voor in het vuur te steken of dat ook in de praktijk zo zal zijn. In ieder geval zul je daarvoor het rechterpedaal zeer zachtjes moeten bejegenen om de cilinderuitschakeling maximaal aan het werk te zetten…

  • Algemene rijsensaties (comfort, prestaties)
  • Exclusieve verschijning, aankledings-mogelijkheden
  • Geen meerprijs t.o.v. 'gewone' V8
  • Hoog gewicht, gebruikskosten
  • Wat gedateerd navigatiesysteem
  • Prijs met opties
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC