Het is gedaan met de V8 in de Audi RS5. Vinden we dat jammer? Ongetwijfeld, maar niet lang. Zijn nieuwe V6 biturbo met 450 pk en 600 Nm geeft hem namelijk nog altijd een wild temperament.
Het concept
De tijden veranderen bij Audi en we moeten niet langer jarenlang wachten op een RS-versie van elk respectief model. Dat is te danken aan de nieuwe politiek van Audi Sport, dat zijn portefeuille van S- en RS-modellen voor het eind van volgend jaar wil uitbreiden tot 16 modellen. Vandaag stapt de coupé A5 daarin mee, nog steeds met een uitgesproken stijl, een volledig nieuwe motor en een chassis dat tot in de puntjes is verfijnd. Laat die RS5 maar komen.
- Prestaties, plezier van de V6 biturbo
- Efficiënt en geruststellend rijgedrag
- Algemene afwerking, zorg voor details
- Gepeperd prijskaartje, nog veel opties
- Quattro Sport-differentieel niet standaard
- Slecht geregelde automaatpook in manuele stand
Wat er verandert
Het is gedaan met de dikke, atmosferische V8, de RS5 doet voortaan een beroep op een V6 biturbo, die weliswaar kleiner is (2.9 TFSI), maar wel toch even krachtig (450 pk zoals voordien) en, vooral, veel efficiënter, met een gemiddeld normverbruik van 8,7 l/100 km tegenover 10,7 l/100 km voordien. Die stap past uiteraard perfect binnen de tijdsgeest, maar laat wel vrezen dat het rijplezier erop achteruit is gegaan… Om die mensen gerust te stellen die daarvoor schrik hebben, zijn de ingenieurs niet over één nacht ijs gegaan. De V8 had 430 Nm? De nieuwe V6 schopt het tot liefst 600 Nm… vanaf slechts 1.900 o/m. Om al dat geweld proper en zonder fout op de weg over te brengen is de quattro-vierwielaandrijving nog steeds van de partij, net zoals de Tiptronic-automaat (een klassieke met koppelomvormer), die hier is gekozen omdat hij ongetwijfeld de enige is die met zoveel kracht om kan. Om het geheel in een mooie verpakking te steken, kozen de mensen uit Ingolstadt voor een koetswerk met uitgesproken spieren, waarvan de nieuwe stijlelementen volgens de designers rechtstreeks zouden zijn geïnspireerd op een van de beroemdste Audi-racewagens ooit, de 90 IMSA GTO van het eind van de jaren 1980.
Hoe rijdt hij?
Budget & uitrusting
Zoals zo vaak bij Audi is de al behoorlijk forse basisprijs nog erg relatief. Bovenop de 85.400 euro die je sowieso moet neertellen, laten opties zich per duizenden euro’s betalen… Zo is er bijvoorbeeld het nieuwe koolstofvezel dak (3 kilo lichter ten voordele van het zwaartepunt) van 3.577 euro of de koolstofkeramische remmen, die onmisbaar zijn voor wie het uiterste wil halen uit de RS5 op een circuit… maar die een fortuin kosten (6.098 euro).
Concurrenten
De BMW M4 (6-cilinder biturbo, 450 pk, 82.600 euro) en de Mercedes-AMG C63 Coupé (V8, 478 pk, 81.312 euro) vallen uiteraard in het vizier van deze nieuwe Audi RS5. Maar gezien de beloofde prestaties eigent de coupé met de vier ringen zich ook de middelen toe om te wedijveren met een Porsche 911 Carrera 4S (zescilinderboxer met twee turbo’s, 420 pk, 123.154 euro) of GTS (450 pk, 129.567 euro). En daar heeft hij dan weer wel een licht prijsvoordeel op…
Ons verdict
De nieuwe Audi RS5 heeft weliswaar wat beknibbeld op zijn nobele aard door zijn V8 te schrappen om zich te settelen met een biturbo-V6. Maar qua dynamische prestaties, performance of sensaties is het resultaat meer dan geslaagd. Deze coupé is levendig en homogeen in alle situaties en geniet een nog bredere gebruiksvork. Een echte katapult met fluwelen handschoenen.