Eerste test / Audi A5 Coupé 2.0 TFSI 252 : Sportief… op papier

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

de kracht-ontplooiing gebeurt zo lineair dat de reële sensaties ontbreken.

De S5 met zijn drukgevoede 3.0-V6 van 354 pk buiten beschouwing gelaten is de Audi A5 Coupé wat benzinemotoren betreft, enkel verkrijgbaar met de 2.0 TFSI. Die levert 190 pk of – zoals in onze testauto – 252 pk en 370 Nm. In dat laatste geval worden dat vermogen en koppel sowieso via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling doorgegeven aan alle vier de wielen. De Quattro-aandrijving resulteert uiteraard niet alleen in een efficiënt weggedrag, maar ook in een onberispelijke trekkracht, waardoor de A5 in alle omstandigheden vlotjes uit de startblokken kan schieten. De S-Tronic-bak kun je echter maar beter permanent in de Sport-stand laten, want in de Comfort-modus is de transmissie zo lui dat je net zo goed met 100 pk minder onderweg had kunnen zijn. Overigens gebeurt de krachtontplooiing zo lineair dat de reële sensaties ontbreken, ook al door het banale geluid dat de viercilinder produceert wanneer hij wordt opgejaagd – het lijkt wel alsof hij liever met rust wordt gelaten. Voor de rest is dit natuurlijk een echte Audi, met een feilloze afwerking en ergonomie, maar ook met een stevig prijskaartje – dat van onze testauto bedroeg 76.000 euro, meer dan 50 procent boven op de basisprijs van 49.950 euro…

  • Efficiënt weggedrag en dito trekkracht
  • Feilloze afwerking en ergonomie
  • Prestaties (absoluut gezien)
  • Wat steriele rijervaring
  • Prijskaartje met opties
  • Sturing gerobotiseerde versnellingsbak
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC