Eerste test / Audi A3 Cabriolet

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Audi A3 Cabriolet is niet langer een hatchback met stoffen kap en lelijke vaste rolbeugels, maar heeft nu meer weg van een coupé. Ook voor zijn onderstel tapt de nieuweling uit een ander vaatje.

Net als de andere A3-varianten rust de Cabriolet op het jongste moduleerbare platform van de Volkswagen-groep (MQB), maar hij is wel de eerste open auto die ervan gebruikmaakt. De kap van de A3 Cabriolet laat zich standaard volledig automatisch bedienen en bestaat uit drie lagen stof die over een structuur van magnesium, aluminium en staal gespannen zijn. Het geheel weegt net 50 kilo, hydraulische vijzels inbegrepen. Aangezien de kap nu onder een deksel verdwijnt en niet langer gewoon opgevouwen wordt achter de achterbank, duurt het openen en sluiten jammer genoeg wat langer dan bij de vorige A3 Cabriolet. In plaats van 9 seconden vroeger met de volledig automatische kap heb je nu 18 seconden nodig om van de zonnestralen te kunnen genieten.

Het verbazend stijve onderstel van de cabriolet is beslist in staat om veel meer te incasseren dan de 105 of 125 pk die het hier te verwerken krijgt - Audi spreekt trouwens van een S3-versie... - maar die bescheiden vermogens volstaan om op het gemak te genieten van de rit, zowel met de kap open als gesloten. In het geval van de TDI moeten we nog het uitstekende werk van de geluidsspecialisten vermelden, niet alleen aan de extra isolerende kap (die bijzonder goed filtert en dus een warm aanbevolen optie is), maar ook aan de ruiten en de geluiddempende materialen. Met de kap open komt het ongemak veeleer van de weerkaatsing van het typische gebrom van de 1.6 TDI tegen andere koetswerken of muren in de buurt dan uit het motorcompartiment zelf... Echt verbluffend.

Naast zijn gedistingeerdere silhouet heeft de Audi A3 Cabriolet nog heel wat andere troeven om te verleiden, zoals zijn geslaagde comfort, weggedrag of geluiddemping. Goedkoop is hij daarentegen niet, met een voorlopige instapversie (1.4 TFSI 140) die 31.600 euro kost. Het wordt met andere woorden uitkijken naar de 1.4 TFSI 125 en de 1.6 TDI... en naar de lente.

U kunt de Eerste Test van de Audi A3 Cabriolet nalezen in AutoGids 890 van 11/12/2013.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC