Blogtests / Wat vind ik van de 3T Exploro for BMW?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

AutoGids-journalist Steven Appelmans mocht een weekend doorbrengen op het zadel van een 3T Exploro for BMW, zoals deze gravelbike officieel heet. Een Beemer waar je zelf voor de aandrijving moet zorgen, dus. Ziedaar, minpunt een...

Zondags moet ik er altijd even uit. De natuur in, weg van stress (lees: de kinderen) en verplichtingen (lees: de to-dolijst van vrouwlief). Samen met een stel gelijkgezinden (lees: midlifers in hetzelfde schuitje) doen we dat gewoontegetrouw op de mountainbike.

Omdat de inspanningen dan toch iets makkelijker passeren. Omdat die shortcuts een pak doenbaarder maakt. Maar evengoed omdat het meest centraal gelegen café voor iedereen te ver ligt om er al lopend heen te trekken.

Met het opkomen van de gravelscène en de daarbijhorende fietsen is de vraag binnen de groep al een paar keer opgeworpen of zo’n gravelbike ons niet beter zou liggen? Wegens sneller en – door de smallere banden en dus lagere rolweerstand – minder vermoeiend?

Wel, I took one for the team en ging in het zadel van deze 3T Exploro for BMW op zoek naar het antwoord.

Leuk

De 3T Exploro for BMW heeft behoorlijk wat uren gespendeerd in de windtunnel waardoor hij zich tot de meest aerodynamische gravelbikes van het moment mag rekenen. Ik heb er het raden naar hoeveel winst daarvan finaal overblijft als ik er mijn 95 kilo aan gespekt massief op plant. Maar, het moet wel gezegd dat deze 3T Exploro for BMW een stuk vlotter bolde dan mijn eigen GT Zaskar (een mountainbike dus). 

Vlotter, niet sneller. Hoewel de Schwalbe G-One-banden iets smaller waren dan mijn Maxxis Forekasters (2,1 versus 2,2 duim) en ook met minder profiel kwamen, bleek het snelheidsverschil met de rest van de groep eigenlijk best mee te vallen.

Daar is trouwens een simpele verklaring voor. De Fulcrum-velgen kwamen in maatje 650b. Of omgerekend naar een meer gangbare afmeting: 27,5 inch. Daar waar de mountainbikestandaard ondertussen 29 inch is. Simpele wiskunde leert dan dat die grotere wielen per omwenteling ook verder raken.

Nu hoeft dat allerminst een probleem te zijn. De voorvork van de 3T Exploro for BMW kan namelijk ook uitgerust worden met een iets grotere 700c, zeg maar de wielmaat die je in een normale koersfiets terugvindt. De gravelbanden zijn dan uiteraard wat smaller, maar wat je daardoor verliest aan grip en comfort, maak je weer goed in vitesse. 

Kortom, mits een extra set wielen is deze 3T Exploro for BMW de ideale allrounder die zich in alle omstandigheden (en op alle terreinen) staande weet te houden.

Jammer

Dat snelheid centraal stond bij de ontwikkeling van de 3T Exploro for BMW, merk je bij de eerste, wat kaduuk liggende single track. Het frame is ultrastijf en ontbeert eveneens de demping van een verende voorvork. Je hotst en botst dan ook een stuk harder over onverhard terrein, waardoor een zekere mate aan fietstechniek noodzakelijk is om overeind te blijven.

Geen klachten over de Shimano GRX-shifter: die doet zijn werk naar behoren, alleen had een iets grotere split tussen de 11 versnellingen (nu 11-42) welkom geweest. Vooral de 42 achteraan bleek net iets te zwaar om hele steile klimmetjes vlot getopt te krijgen. Iets wat ze klaarblijkelijk ook bij 3T zo hebben ervaren. Voor modeljaar 2023 krijgt de Explorer een Sram Rival-derailleur met een 12-speed (10-44) achteraan, al dan niet gecombineerd met twee tandwielen vooraan (tegenover eentje hier).

Ook de kleurencombo van de door mij geteste 3T Exploro for BMW zit me niet geheel lekker. Of beter, het bleke stuurlint en dito Brooks Cambium-zadel. Na één rit in betrekkelijk droge omstandigheden sloegen beide al een stuk grauwer uit. Hoe je die dingen dus proper moet houden als het er echt slijkerig bijligt?

Dus

Overstappen van een mountainbike naar de 3T Exploro for BMW vraagt toch wel meer gewenning dan ik gedacht had. Vooral de onverzettelijkheid van het frame – waardoor (stuur)foutjes veel sneller worden afgestraft – haalde er in het begin de vaart wat uit.

Eens in de vingers vervelt de 3T Exploro for BMW echter instant in een allemansvriend die op de meeste terreinen uit de voeten kan.

Die polyvalentie in combinatie met zijn uitstekende zitcomfort maakt dat je aan deze 3T Exploro for BMW altijd plezier beleeft, ongeacht het seizoen, ongeacht het wegdek, ongeacht het logo.

Want op de merkemblemen en de aparte kleurstelling na – die inderdaad knapper oogt dan wat 3T standaard in de aanbieding heeft -  zien we namelijk niet hoe die BMW-toevoegingen deze Exploro nog beter maakt.